Gabus vaikas: kaip atpažinti, ugdyti, vertinti, teikti pagalbą
Vykstant švietimo transformacijai akcentuojamas įtraukusis ugdymas, orientuotas į besimokančiųjų įvairovės pažinimą, personalizuoto mokymosi poreikį, dirbtinio intelekto siūlomus mokymosi kelius ir gebėjimų ugdymą. Kokybiško kiekvieno mokinio ugdymo siekis įvardinamas kaip itin svarbus įtraukiojo ugdymo idėjos komponentas. Šiame kontekste svarbu pastebėti, kad dalį visų besimokančiųjų sudaro gabūs mokiniai. Todėl vertindami ir mokslininkų išvadas ir patirtį praktikoje, Vytauto Didžiojo universitetas ir gabių vaikų ugdymo programa „Gifted“ visus besidominčius birželio 12 d. pakvietė į nemokamą forumą „Gabių vaikų ugdymas: mokslas ir praktika“, skirtą gabiems vaikams: jų atpažinimui, ugdymui, vertinimui, švietimo pagalbos teikimui. Renginio organizatoriai tikisi, kad tai taps nuolatine kolegialaus grįžtamojo ryšio tarp mokslininkų ir praktikų platforma. Į pirmąjį forumą užsiregistravo net 470 dalyvių iš visos Lietuvos.
Svečias iš Izraelio, Jeruzalės Hebrajų pedagogikos universiteto atstovas dr. Gadi Itai skaitė pranešimą „Psichologiniai ir pedagoginiai aspektai gabių vaikų mokymosi dizaine“.
Lektorius papasakojo apie kai kuriuos metodus klasėje (pavyzdžiui, atidėto įvertinimo, griežtų terminų, indukcinio mokymosi, užduočių pasirinkimo ir aukštesnių už bendrą klasės vidurkį klausimų) bei kodėl jie ypač tinka gabiems mokiniams, turintiems emocinių problemų, tokių kaip perfekcionizmas, nekantrumas ir pan.
„Ar jiems ne per gerai?!“ – kodėl ir gabiems vaikams būtinas jiems pritaikytas ugdymas savo pranešime atskleidė gabių vaikų ugdymo centro psichologų platformos koordinatorė, psichologė, lektorė, VDU Mokyklinės psichologijos programos komiteto vadovė dr. Jurga Misiūnienė. Ji taip pat pristatė tyrimus apie požiūrį į gabius mokyklose bei gabaus vaiko poreikius, papasakojo, kodėl netinka pasirinkimas: siūlykime visiems vaikams tą patį, ką ir gabiems, ir bus viskas gerai, paaiškino apie riziką, koks netinkamas elgesys susiformuoja, kai gabus vaikas mokomas netinkamoje aplinkoje, arba kokie emociniai sunkumai gali kilti.
VDU Sistemų analizės katedros vedėja, Edukologijos tyrimų instituto vyresnioji mokslo darbuotoja doc. dr. Judita Kasperiūnienė savo pranešime „Kaip įveiklinti dirbtinį intelektą darbui su gabiais vaikais?” pasakojo, kaip dirbtinis intelektas gali tapti pagalba mokytojui, dirbančiam su gabiais vaikais. Lektorė taip pat aptaės dirbtinio intelekto taikymo pamokose iššūkius bei praktiškai išbandė įvairius dirbtinio intelekto modelius, kuriant pamokos planą, vaizdines priemones, veiklas, užduotis bei vertinimo rubrikas.
Apie integracijos ir patirtinio ugdymo svarbą gabių vaikų ugdyme papasakojo „Gifted“ ir Karalienės Mortos mokyklos pradinių klasių mokytoja, leidinių „Finansinis raštingumas“ 1-4 klasėms bendraautorė, koncertmeisterė Kornelija Giedrikaitė. Ji taip pat pasidalino patirtimi apie komandinį darbo organizavimą, patirtines tarpdisciplinines užduotis, jų pateikimą, privalumus ir iššūkius, kylančius gabiems vaikams dirbant komandoje, pristatė Robinzono Kruzo metodą.
„Ar tiltai – tik statiniai?“ klausė „Gifted“ ekspertė, vokiečių ir anglų kalbų mokytoja, centro vadovės pavaduotoja ugdymui Kristina Kondrotienė. Lektorė pasidalino STEAM užsiėmimų organizavimo gabiems vaikams patirtimi: nuo diskusijos apie mus supančius tiltus iki kūrybinių dirbtuvių.
Patirtimi, kaip planuoti pamoką pradinėje mokykloje norint atliepti gabių vaikų poreikius, dalinosi centro ekspertė, mokyklos „Saulės gojus“ mokytoja Lina Steikūnė. Ji papasakojo, kaip gabius vaikus mokyti finansinio raštingumo ir pateikė rekomendacijų, kaip mokytojui planuoti pamoką bendrojo ugdymo pradinėje mokykloje, norint atliepti ir gabių vaikų poreikius.
Forumą apibendrino VDU Švietimo akademijos lektorė, „Gifted“ centro vadovės pavaduotoja dokt. Daiva Bartninkienė, skaičiusi pranešimą „Personalizuotas ir individualizuotas ugdymas – sinonimai?“